Friday 23 September 2011

Assalamualaikum w.b.t

Hello everyone!!! How are you today, hopefully with a high spirit to become a great physics teacher after having the KPD3016 class this morning. Okay, now let me share on what I've studied in the class.

To do an important decision is not a simple task. Today I would like to share about skillful decision making. This skill may be used ti decide a last decision in our project based learning. When we are making the decision, let's answer this question first,

1. What makes a decision necessary?
2. What are my options?
3. What are the likely consequences of each option?
4. How important are the consequences?
5. Which option is the best in     of the consequences?

Then, we have options and factors to consider in skillful decision making. We can simply write it in the form of table,


Option
Factors to consider




Selepas itu, kami berbincang mengenai teori behavior dan konstruktivis. Teori konstruktivis sangat popular digunakan dalam pengajaran subjek sains. Kami dikehendaki mencari satu modul bekonsepkan teori konstruktivis. Apa yang kami dapat ialah Model Konstruktivisme 5-Fasa Needham,

1. Orientasi - Menimbulkan suasana.
2. Pencetusan idea - Murid dan guru sedar tentang idea terdahulu.
3. Penstrukturan semula idea -
    i . penjelasan dan pertukaran - mewujudkan kesedaran tentang idea alternatif yang berbentuk saintifik.
    ii. pendedahan kepada situasi konflik
    iii. pembinaan idea baru
    iv. penilaian

4. Aplikasi idea - Pengukuhan kepada idea yang telah dibina
5. Refleksi - Menyedari tentang perubahan idea murid. Murid dapat membuat refleksi sejauh mana idea asal     mereka berubah.

Di sini saya lampirkan prinsip pembelajaran konstruktivisme :-

  • Pembelajaran ialah proses berterusan yang aktif.
  • Pembelajaran melibatkan aktiviti mental dan sosial.
  • Pembelajaran melibatkan bahasa.
  • Pembelajaran memerlukan pengetahuan untuk belajar.
  • Pembelajaran memerlukan masa yang mencukupi.
  • Metakognisi 

Sekian dulu perkongsian untuk kali ini. 








No comments:

Post a Comment