Wednesday 12 October 2011

pembelajaran inkuiri

Assalamualaikum w.b.t

Inkuiri???? Apa yang anda faham tentang inkuiri???? Inkuiri ialah satu sifat ingin tahu tentang sesuatu perkara. Inkuiri terbahagi kepada dua iaitu inkuiri terbimbing dan inkuiri terbuka. Kali ini, saya ingin menerangkan mengenai inkuiri saintifik. Apa itu sains??? Sains bersifat empirik (berdasarkan pemerhatian), kreatif dan imiginatif, dipengaruhi teori (theory laden) dan boleh berubah-ubah. Ada 4 proses dalam inkuiri saintifik iaitu :
1. asking a question / identifying a problem.
2. planning and completing an investigation.
3. answering the question / solving the problem.
4. communicating the results to others.

Pada awalnya kami diberi central question iaitu "why do heavy steel ships float while a piece of much lighter steel sinks?". Ini merupakan satu cara mencungkil idea dan merupakan langkah pertama dalam pembelajaran inkuiri.

Kemudian, kami telah melaksanakan satu eksperimen yang menggunakan pembelajaran inkuiri iaitu eksperimen mengenai daya keapungna (buoyant force). Dalam eksperimen ini, kami tidak diberi prosedur. Kami dikehendaki merangka sendiri dengan mengaplikasikan kemahiran proses sains yang telah dipelajari kuliah sebelumnya. Ini merupakan langkah kedua.

Selepas itu, kami menjawab semula central question yang dikemukakan di awal pembelajaran tadi.

  • The buoyant force that acts on heavy ship is greater that acts on a piece of steel.
Langkah keempat ialah kami berkongsi keputusan eksperimen dengan kumpulan lain. 

Selepas itu, selesailah tajuk pembelajaran inkuiri dalam kelas pada hari ini. 


Sekian...






No comments:

Post a Comment