Wednesday 30 November 2011

definisi secara operasi

Assalamualaikum w.b.t.

Dalam kelas hari ini, saya telah belajar mengenai definisi secara operasi. Definisi secara operasi merupakan salah satu kemahiran dalam kemahiran proses sains dan ia merupakan konsep dan kemahiran asas untuk belajar fizik dengan baik. Seingat saya sewaktu zaman persekolahan dahulu, saya hanya mengahafal sesuatu formula tanpa mengetahui isi yang tersirat di sebalik formula tersebut. Jadi, kefahaman terhadap sesuatu konsep itu menjadi terhad. 

Tahukah kamu apa itu definisi secara operasi ??? Definisi secara operasi ialah definisi yang menghuraikan langkah-langkah yang perlu diambil untuk menentukan nilai sesuatu konsep. Contohnya, definisi secara operasi apabila kita ingin menyiasat kaitan antara kedalaman dengan tekanan dalam cecair, kita boleh mengukur jarak mengufuk pancutan air. 

Selain itu, saya juga belajar mengenai definisi operasi luas dan isipadu. Kita seringkali mentakrifkan definisi luas sebagai panjang x lebar, walhal definisi itu hanya valid untuk regular shape. Bagaimana pula, jika ingin mengukur luas sesuatu objek yang irregular. Contohnya, jika ingin mengukur luas sehelai daun. Bagaimana? Ia boleh diukur dengan melatakkan daun di atas kertas yang mengandungi petak kecil dan luas dikira dengan mengira dan menganggar kotak-kotak yang diisi oleh daun tersebut. Jadi, definisi operasi luas ialah bilangan kotak berukuran 1 sentimeter persegi yang ditutupi oleh sesuatu objek. Bagaimana pula jika definisi operasi isipadu? Definisi operasi isipadu ialah bilangan blok berukuran 1cubic centimeter yang dapat dimuatkan ke dalam sesuatu objek. Manakala, definisi operasi meter pula ialah jarak yang dilalui oleh cahaya yang bergerak dalam vakum yang mengambil masa (1/3x10^8)saat.  


Sekian...

No comments:

Post a Comment